mandag 5. november 2012

En bok - et utdrag


"En dag kom det en lege fordi jeg ikke klarte å stå opp av sengen, enda jeg jeg prøvde så godt jeg kunne. Vi hadde én forestilling igjen av 450. Den måtte avlyses.
Jeg var blitt alvorlig syk, og ble brakt til sykehus i en veldig hast. Ingen trodde noe særlig på at jeg ville overleve. Og jeg var 32 år gammel.
Nå er jeg 41. Og til tross for alt det vonde og leie, må jeg innrømme at årene på stormfylla var nyttige. For meg. Nesten alt jeg har lært om mennesker rundt meg har jeg lært i fylla. Det var en dyr og farlig skole som jeg ikke vil unne min verste fiende å begynne på. Men jeg kan jo ikke nå etterpå sitte med hånden på hjertet og si at jeg ville ha vært den foruten!
Jeg vet ikke hvorfor, men en eller annen der oppe i det blå har stått meg bi. Og leveren min, som alle gikk rundt og snakket om, er like fin.
Det fins leger som går rundt og ikke tror sine egne diagnoser lenger.
Og takk for det."
(Harald Heide Steen jr.: Sett og hørt - en gjenfortelling, GNF, 1981.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !