fredag 9. november 2012

Dipsolitteraten intervjuer Ida Jackson


Lenge var Ida Jackson kjent for mange som bloggeren virrvarr, som fikk en stor lesekrets, bl.a. på grunn av sin åpenhet omkring et så tabu-belagt emne som psykiske lidelser.
Hun er litteraturviter, og er idag nettansvarlig for Store Norske Leksikon.
Hun har skrevet boka "Sosiale medier - hvordan ta over verden uten å gå ut av huset". En bok jeg med hånden på hjertet kan anbefale for alle nettbrukere, - enten de nå er ferske eller erfarne i gamet !

Opprinnelig sendte jeg henne 12-13 spørsmål. Det syntes hun ble litt for mye av det gode. Flere av spørsmålene ville passet bedre i et mer omfattende portrett-intervju, mente hun, og valgte derfor å konsentrere seg om de spørmålene som omhandlet hennes forhold til bøker.
Greit nok, jeg får respektere det...



Ida Jacksons lyrikkhylle. (Som hun er litt stolt av !)

Hvorfor begynte du i sin tid å blogge ?

Jeg begynte å blogge vinteren 2006. Det var snart eksamen, jeg surret rundt på nettet istedenfor å lese, og skjønte plutselig at Gud og Hermansen hadde en såkalt "blogg" der de kunne skrive hva de vil. Og folk leste dem! "De leser dem og ikke meg", tenkte 19-årgamle Ida trist. Men så skjønte jeg at jeg også kunne lage en blogg. Og så ville folk lese meg, også. 

Vi twitrer, blogger og «alle» er på Facebook. Vi har Kindle, iPad og smarttelefoner. Tør du spå om fremtiden, og tippe hva som er neste trinn i den teknologiske utviklingen ?

Jeg er mer opptatt av den innholdsmessige utviklingen, egentlig. Hva skjer med tekstene våre når vi blir vant til de nye formatene? Jeg har mange revolusjonerende "bøker" på iPaden min som utnytter mulighetene teknologien gir oss, som en "kokebok" med videofilmer av hendene til kjente kokker som viser triksene oppskriftsteksten ikke kan lære deg, og lærebøker i presentasjonsteknikker som bruker både animasjon og interaksjon blandet med velskrevet tekst. Og i arbeidet mitt med HTML5 og CSS3 er det tydelig at vi ikke har skjønt rekkevidden av hva formatene faktisk kan gjøre. Hvis du går på f.eks http://kreftforeningen.no, kan du se en mengde interaktive grafer som "egentlig" bare er exel-tabeller, men som forvandles til kakediagrammer i nettleseren. Jeg tror at fremtiden ikke blir å finne opp "Det nye Facebook" eller "Det nye nettbrettet", men å heve kvaliteten på det vi kan finne der. 

 Fortell litt om din egen boksamling

Uff, stakkars bøkene mine! Jeg prøver å krympe boksamlingen min for hvert år som går, men den vokser likevel. Både kjæresten og jeg skaffer oss nye bøker i forbindelse med jobb, research etc, i tillegg til at vi skriver bokanmeldelser. Vi har alltid en stabel bøker liggende i gangen som vi skal gi bort til biblioteket. Så er det dette med formater. På nittitallet opplevde platebransjen et enormt CD-salg, fordi alle skulle kjøpe musikken de allerede hadde på LP og kasett på nytt. Sånn har jeg det også. Jeg har favorittboken min i hylla, på Kindle og i lydbokformat på Audible. Men fra format til innhold: Det er mange klassikere. Jeg er jo egentlig litteraturviter, og mens Saabye Christensen og debattbøker fra Manifest forsvinner til biblioteket etter at jeg har lest dem, får Brontë, Woolf og Skram bli i hyllene. Dessuten har jeg en egen lyrikkhylle, som stadig spiser større deler av bokhyllen. Jeg kjøper det meste som kommer ut av ny norsk lyrikk (Hei, lyrikere! Det er meg som er den ene kunden deres utenom innkjøpsordningen!), og jeg leser dem mange ganger. Og grundig. Det er alltid tre-fire diktsamlinger på sengekanten min til enhver tid. Og en penn til notater. Det er sånn jeg kobler av. 

Hva er ditt første bokminne ?

Jeg lærte å lese i toårsalderen. Jeg vet ikke om jeg har noen bokfrie barndomsminner. Men det aller tidligste jeg husker, er å sitte i vinduskarmen på pappas kontor og høre på Egners radioversjon av Ole Brumm. Og den hører jeg fortsatt på, særlig når jeg er trist. Ole Brumm i orginalutgaven er undervurdert. Det handler om de viktige tingene. Jeg synes alle voksne burde lese mer barnelitteratur, uavhengig om de har barn eller ei. 

Er det en bok eller et forfatterskap som du vil trekke frem fra glemselen ?

Åh, altfor mange! Jeg vil gjerne anbefale en ny forfatter, lyriker Kristin Berget. Hun har skrevet to diktsamlinger, loosing louise og Der Ganze Weg. Hun er en av de mest spennende norske lyrikerne om dagen, men nesten ingen har hørt om henne. Også vil jeg slå et slag for Charles Dickens. Jeg har hatt en Dickenshøst, og lest ham på nytt for første gang siden jeg var barn. Han er så burlesk og samtidig politisk på en måte som fortsatt er relevant. Og han er utrolig flink til å skrive om barn og oppvekst. Og han skriver page-turners, Hollywood har lært av 1800-tallsromanen. Begynn med Great Expectations. 

 Blir vi bedre mennesker av å lese romaner ?

Det kommer an på romanen. Jeg synes ofte at bokfolk har et i overkant romantisk syn på lesing - at det er det samme hva folk leser, at lesingen i seg selv har en transformerende kraft. Men jeg tror folk blir bedre mennesker av å se The Wire på TV enn å lese en tilfeldig kioskroman på papir. Det er bare at vi pleier å tenke på TV som dårlig og bok som bra. Alle fortellinger gjør livet rikere, og det kan gjøre oss til bedre mennesker - hvis vi lar de vokse i oss. Om det er en roman, en barnebok med nesten bare bilder, en tegneserie, et dikt, et dataspill eller syv DVD-bokser med Sopranos, er helt irrelevant. 

6 kommentarer:

  1. Kjempeinterresant intervju.:) Her fikk du frem meninger som ga meg noe å tygge på.:)

    SvarSlett
  2. magnificent points altogether, you just gained a new reader.
    What might you suggest about your post that you made a few days in the past?
    Any sure?

    Stop by my weblog; ways to make money online

    SvarSlett
  3. Hej, jeg er en udenlandsk långiver, jeg besluttede at yde kort, mellemlang og lang løbetid til ærlige mennesker, der på trods af deres månedlige indkomster kæmper for at opfylde deres grundlæggende behov. Renten på lån er 2% af hele lånet, og lånevilkårene er meget enkle. De ønskede lån opnås inden for få timer efter indgivelsen af ​​ansøgninger. hvis interesseret kontakt os via
    E-mail: (GONZALEZANDRESLOAN@GMAIL.COM)

    VI KAN FINDE FØLGENDE:

    • Lån til alle
    • Udbetaling af lån på alle former for fast ejendom
    • Flerfamiliehus / lejlighedskomplekser
    • Lån til investorens
    • Bridge Loans / Mezzanine Financing
    • Lån til udenlandsk købers
    • Kommercielle lån
    • Jord / Byggeri
    • Nyt kommercielt / flerfamilieprodukt, med en lav rente på 2%
    • Lånebeløb: 3.000 euro - Over

     Hvis interesseret bedes du kontakte os med en konstant ledsager af kredit gennem dette;

    Gonzalez Andres Financial Company;
    E-mail: (GONZALEZANDRESLOAN@GMAIL.COM)
    Mr. Gonzalez J. Andres

    SvarSlett

Nei, ikke nøl, men skriv en riktig god kommentar !